Fotografering for begyndere

By 15/03/2013Guides

Ligesom med så mange andre ting nu om dage, er fotografering en hårfin balance mellem tekniskviden og kreativitet. For at opnå de særprægede og smukke fotos vi ser overalt omkring os, er vi nødt til at beherske begge elementer.

474128_10151292316504787_900291185_o

 

Den tekniske viden.

Hvis du ikke har den nødvendige viden om de tekniske aspekter, så du har ikke kontrol over, hvad udfald du får i sidste ende. At have et kunstnerisk-sind og kunne spotte at; ”det her kunne være et fantastisk foto!”, men langt over halvdelen af ​​den tid blive du overrasket over, hvad dit kamera giver dig. I starten vil de måske endda være skuffende og tage modet lidt fra én. Giv ikke op. Inden for dette felt lære man virkelig hurtigt. Så frem man lyster at lære hvad der foregår inde i denne mystiske lille boks, a.k.a. dit kamera. Du har måske tidligere op levet at de billeder du har taget kan være for mørke, for lyse, uskarpe eller enhver anden ting, som du ikke forventer. Du bør ikke være afhængige af held. Du bør som maksimum have et eller to testskud, selvfølgelig helst ingen. For så der efter at lade din erfaring og viden råde. For på den måde at undgå ubehagelige overraskelser når øjeblikket er ovre. For på den måde at være i stand til at være i total kontrol over hvad udfald/foto du får. Det er lige præcis dét, jeg i de kommende afsnit vil prøve at hjælpe dig med at blive i stand til.

 

Den kunstneriske side.

Hvis du nægter at tage den kunstneriske side med ind i dine fotos, så du ender det med at dine fotos bliver for mekaniske, uinspirerende og ja faktisk kedelig og halvtørre at se på. Lær reglerne for sammensætning scenerier og placering af hovedmotivet(rule of third) osv.. Hvilke følelser du forsøger at formidle, være bevidst i dine kunstneriske valg når du er i marken. Lær at bryde de kunstneriske normer når det byder sig. Regler er til for at blive brudt. Mange af Jer har sikkert allerede let ved den kunstneriske side, har forfærdeligt mange ideer om hvordan og hvorledes man kunne gøre. Hvilket formentlig også er årsagen til at de er tiltrukket af fotografering i første omgang. Du har sikker også allerede en meget god idé om hvad der siger mest ved fotos, hvordan forskellige værktøjer skal bruges for at opnå harmoni i et foto og generelt hvordan et godt og smukt foto skal se ud. Dette er min hurtige gennemgang af de tekniske sider ved fotografering. Når du har fået dem på plads, både i teori og i praksis, så vil du kunne begynde at se det på dine fotos. Når du kommer dertil, se så er du godt på vej til at kunne lege med de helt store foto-kunstnere.

 

Eksponering

Eksponering dækker hvor meget lys der rammer kameraets sensor. Hvis lyset det rammer for kort tid bliver dit billede undereksponeret(for mørkt), hvis det rammer for længe, ​​bliver dit billede overeksponeret (for lyst), også kaldet ”brændt ud”. Hvilket stammer fra dengang man brugte de analoge filmkameraer. Hvis filmstriben bliv udsat for fór meget lys, blev alle de reagerende stoffer brændt af. Umildbart vil man jo så tænkte om man ikke bare skulle lade kameraet helt selv bestemme den optimale optimering… Og jo, kameraer kan da så afgjort give nogle temmelig godt resultater nogle gange. Nogle gange! Hvilket er årsagen til at kameraet også bare funktionen der hedder: ”Automatisk”. Men ønsker vi virkelig kun at få nogle gennemsnitlige resultater, og så kun nogle gange..? Nej det vi ønsker os er at kunne være i totalt kontrol over vores kamera. Lade os styre det og ikke omvendt. Såfremt man har erhvervet sig et DSLR-kamera og kun ønsker at bruge sit kamera i den Automatiske– tilstand. Ja, se så har man virkelig skudt overmålet. Da selve hovedkonceptet ved et DSLR-kameraer er kontrol. Man kan uden problemer finde adskillige point-and-shoot kameraer med langt bedre auto-funktion, til langt færre penge. Når vi nu har muligheden for at kontrollere og lære at beherske det lækre instrument et kamera er, så lad os gøre det. Problemet er, at der er tre forskellige variable der styrer eksponeringen. Hvilket betyder, at der næsten er et uendeligt antal måder at opnå den ”rigtige” eksponering på. Så lad os se om vi ikke kan blive lidt klogere på de tre enheder det styrer dette.

De tre lys variabler:

          – ISO

          – Blænde

          – Lukketid